پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3297
-
الف
+

همه آنچه که از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باید بدانید

اصحاب رسانه از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کردند و سوالات خود را از مسئولان نمایشگاه پرسیدند.

اصحاب رسانه از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کردند و سوالات خود را از مسئولان نمایشگاه پرسیدند.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از خبرگزاری ایرنا، قائم مقام، معاون اجرایی و مدیر کمیته رفاهی نمایشگاه کتاب تهران همراه با اصحاب رسانه از محل برگزاری این دوره از نمایشگاه دیدن کردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

قائم مقام نمایشگاه با توضیحاتی درباره دلایل جابجایی از شهر آفتاب به مصلی تهران گفت: بررسی های صورت گرفته درباره مصلی نشان داد، به جز بخش شبستان که پاسخگوی بخش ناشران عمومی است، دو فضای دیگر (رواق شرقی و غربی) نیز قابل اضافه شدن به سایر بخش های نمایشگاه است.

امیر مسعود شهرام نیا با بیان اینکه اولویت در واگذاری این فضاها، بخش کودک و نوجوان بود، افزود: رواق شرقی در اختیار این بخش قرار گرفت و مکمل آن نیز طبقات بالایی همین رواق است هر چند که امسال برای نخستین بار بخش کودک و ناشران خارجی در مصلی زیر فضای سقف دار قرار گرفته است.
به گفته وی، فضای اختصاص یافته به بخش کودک و نوجوان 130 هزار متر مربع است که یک صد هزار متر مربع آن در فضای دارای سقف و بقیه زیر چادر است.

شهرام نیا ادامه داد: به دلیل نبود آسانسور و پله برقی از طبقات 1+ استفاده نمی شود.

قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان اینکه در بخش بین الملل گام های مثبتی برداشته شده است، اظهار داشت: برای حضور میهمان این دوره از نمایشگاه برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته و قرار است نفر از صربستان و 18 نفر نیز از تونس در نمایشگاه شرکت کنند.

وی ادامه داد: امسال فعالیت های فرهنگی نمایشگاه در نیم طبقه اول و سالن سرای اهل قلم صورت می گیرد، برنامه هایی که از آن جمله می توان به پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب اشاره کرد.

شهرام نیا همچنین از ادامه فعالیت کمیته های مختلف نمایشگاه خبر داد و گفت: امسال بر خلاف سالهای گذشته که کمیته تبلیغات و بازرگانی در اختیار یکی از کمیته ها بود، صنف ناشران عهده دار آن است.
شهرام نیا با بیان اینکه مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب صبح روز سه شنبه 11 اردیبهشت با حضور رییس جمهور و مقامات کشورهای میهمان برگزار می شود، ادامه داد: بازدید عموم از ساعت 10 روز چهارشنبه 12 اردیبهشت مصادف با نیمه شعبان خواهد بود.
مدیر کمیته رفاهی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز با بیان اینکه تغییر محل نمایشگاه باعث دور شدن از محتوا و پرداختن به حوزه اجرا می شود، گفت: ضرورت دارد یک مکان ثابتی برای برگزاری مهمترین رویداد فرهنگی کشور در نظر گرفته شود.
حسین صفری ادامه داد: در شهر آفتاب هزینه های زیادی صرف شد در حالیکه برخی از مشکلات زیر ساختی مانع ادامه برگزاری نمایشگاه در آن بود از این رو امیدوار هستیم از همین امروز برای مکان برپایی نمایشگاه دوره سی و دوم برنامه ریزی شود.

وی با تاکید بر خسارت های فراوان ناشی از کوچ های پی در پی به مکان نمایشگاه اضافه کرد: نمایشگاه کتاب نسبت به سایر جشنواره ها دارای کمترین هزینه است زیرا نهایت صرفه جویی ها در آن می شود.
مدیر کمیته رفاهی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هزینه آماده سازی مصلی برای نمایشگاه را دو میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: این مبلغ فقط صرف ساخت سازه هاست به عبارتی هزینه غرفه بندی، تاسیسات، دستگاه های کارت خوان (4 هزار دستگاه) و مواردی دیگر را باید به مبلغ یاد شده اضافه کرد.

صفری با بیان اینکه برق مصلی پاسخگوی نمایشگاه نیست اظهار داشت: از وزارت نیرو برای تامین برق درخواست کرده ایم و در صورت فضایی دائمی برای نمایشگاه کتاب، این هزینه ها فقط یکبار پرداخت می شود.

صفری در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت مصلی و شهر آفتاب گفت: به طور قطع مصلی به دلیل نزدیک بودن به مرکز شهر، دسترسی های آسان، امکانات رفاهی، هتل ها و بیمارستان های نزدیک به آن، یک مجموعه نمایشگاهی استاندارد است.

وی درباره پارکینگ خبرنگاران هم توضیح داد: برای اهالی رسانه فضایی در نظر گرفته شده و کارت های آن نیز در حال آماده شدن است هرچند به دلیل برخی محدودیت ها ، قرار شد، دانشجویانی که از مبادی جنوبی تهران وارد می شوند، پس از توقف و استراحتی کوتاه در مرقد امام خمینی، به وسیله مترو به نمایشگاه منتقل شوند.

مدیر کمیته رفاهی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان اینکه همه نقشه های نمایشگاه به تایید سازمان مدیریت بحران استان تهران رسیده، افزود: تامین تهویه شبستان و رواق ها جزو تعهدات مصلی است.

وی با بیان اینکه بخش کودک و نوجوان استانداردهای لازم را داراست، اضافه کرد: این بخش برای اولین بار در مصلی در فضای سقف دار به مساحت 11 هزار متر مربع برگزار می شود و به صورت ویژه تهویه آن پیگیری خواهد شد، البته چادرهای بخش کودک نیز دارای کف سازی مناسب بوده و تا یکی دو روز آینده تحویل ناشران می شود.

صفری گفت: 70 نهاد، موسسه و سازمان با ما همکاری دارند و امسال نیز سازمان ثبت احوال برای اولین بار با هدف ثبت نام برای کارت های هوشمند به عنوان کیف پول با ما همکاری دارد، صرفه جویی در صدور کارت فیزیکی، تکریم مخاطبان و پرهیز از ایستادن آنها در صف از جمله مزایای این کارت هاست.

به گفته وی، 33 هزار متر مربع فضای غیر مفید به ناشران عمومی، 12 هزار متر مربع ناشران دانشگاهی، 12 هزار متر مربع ناشران دانشگاهی و 10 هزار متر مربع به ناشران آموزشی اختصاص گرفته است.

صفری با بیان اینکه ویژگی این دوره از نمایشگاه تمرکز در صحن اصلی مصلی است، اظهار داشت: در این دوره افزایش استراحت گاه ها و کیوسک امانات را شاهد هستیم.

معاون اجرایی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز گفت: فضایی به مساحت 5 هزار متر مربع در اختیار ناشران خارجی و 3 هزار متر مربع نیز به ناشران عرب اختصاص یافته است.

یحیی دهقانی با بیان اینکه بخش ناشران خارجی قبلا غیر قابل استفاده بوده و طی یکی دو ماهه گذشته آماده شده است، ادامه داد: تعداد ناشران آموزشی شرکت کننده در نمایشگاه 132 و فضای اختصاص یافته به آنها 4 هزار و 300 متر مربع است که 40 درصد آنها خود اقدام به غرفه آرایی کرده اند.

به گفته وی، 5 ناشر در این بخش دارای غرفه هایی به مساحت 250 متر مربع هستند.

معاون اجرایی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اضافه کرد: فضای مفیدی که به ناشران عمومی اختصاص یافته 14 هزار متر مربع و تعداد این ناشران 1200نفر است.
بخش گمرک نمایشگاه نیز حاوی بسته های کتاب بود که به گفته مسئولان مصلی، تا پایان امروز کتاب های خارجی که با هواپیما و کشتی وارد گمرک کشور شده اند، به آنجا منتقل می شود. در این دوره از نمایشگاه سه هزار ناشر حضور خواهند داشت که 500 ناشر خارجی هستند.

سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار « نه به کتاب نخواندن» از 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلی تهران برگزار می شود.

ه خ/ط ه

نظر شما
ارسال نظر